Monday 22 December 2014

Terima Kasih Seri !

Seri
7 tahun kita bersama
Berkongsi suka dan duka
7 tahun aku disini
Demi mencari sesuatu yang dipanggil ‘ilmu’.

Seri
Disini aku belajar alif ba ta
Disini aku belajar A B C
Disini aku belajar 1 2 3
Disini aku belajar erti persahabatan
Disini aku belajar erti kasih sayang
Disini aku belajar erti kehidupan
Dan disini aku belajar mengenal Tuhan Yang Esa.

Seri
26 November 2014 tarikh keramat
Tarikh dimana aku harus melangkah pergi
Tarikh aku terpaksa meninggalkan segalanya disini
Demi mencari secebis ilmu
Demi meneruskan perjuangan
Demi menggapai impian
Yang masih jauh dihadapan
Yang masih jauh untuk ku capai.

Seri
Aku berharap tarikh tersebut bukan yang terakhir
Untuk aku berdiri disini
Untuk aku ada bersamamu
Kerna bagiku
Kau telah mengajar aku erti kehidupan
Mengajar aku lebih menghargai persahabatan
Mengajar aku lebih menghargai ilmu
Mengajar aku menghormati mereka yang lebih berusia.

Seri
Hanya satu pintaku
Agar kau terus berdiri megah
Untuk memberi anak bangsa peluang
Mencari secebis ilmu
Mengetahui betapa pentingnya ilmu
Dalam sesebuah perjalanan yang dipanggil kehidupan.

Seri
Aku juga berharap
Kau sentiasa teguh dan memberi peluang
Kepada para pendidik mencurahkan ilmu
Kepada anak bangsa mendalami ilmu
Untuk menjadi anak bangsa yang berjaya
Demi mengharumkan nama negara
Di persada antarabangsa
Kerana itu bukanlah mustahil
Kerana kau akan sentiasa teguh berdiri.

Seri
Aku berjanji
Satu hari nanti aku pasti kembali
Walau aku bukan seorang pendidik yang berjaya
Walau aku bukan raja yang dihormati
Walau aku bukan menteri yang disegani
Walau aku bukan hakim yang ternama
Walau aku bukan peguam yang menang bicara
Walau aku bukan mufti yang mengeluarkan fatwa
Tapi aku akan kembali
Sebagai insan yang berjaya
Bagi membuktikan bahawa
Aku pernah berada disini
Sebagai insan yang pernah menumpang disini
Insan yang belajar mengenali ilmu
Demi mencapai kejayaan.

Terima kasih Seri
Takkan ku lupa setiap kenangan yang telah tercoret
Antara aku, kau dan mereka
Kerana bagiku
Kau adalah saksi
Kepada perjuanganku
Demi mencapai impianku
Menjadi insan dan anak yang berbakti
Kepada ayah dan ibu
Juga kepada agama dan negara.

Terima Kasih Seri…

p/s : khas kepada guru-guru dan para pelajar SMK Seri Balik Pulau, Pulau Pinang. J

No comments:

Post a Comment