Thursday, 24 January 2013

Jerawat Di Vagina : Apa Penyebabnya ?

" Alamak ! Apa pula nie ? Bisul ke ? Sakitnyaaaaaaaaaaaaaaaaa . . . . "

Panik juga dibuatnya bila meraba di sekitar vagina , terasa ada benjol kecil seperti jerawat di situ . Ada kalanya kelihatan kemerahan dan nampak seperti ' white head ' yg macam jerawat dah ' masak ' . Terasa pedih , lebih - lebih lagi kalau pakai jeans ! Kenapa ia boleh tumbuh di situ .

Sebenarnya bintik kecil seperti jerawat di kawasan vagina ini serin dialami kaum gurlz . Jerawat tersebut disebut ' Hidradentis Suppurative ' . Jerawat di wajah melibatkan kelenjar minyak , manakala jerawat di vagina pula berkait rapat dengan kelenjar peluh ( apokrin ) . Kelenjar ini akan membentuk jerawat ketika tersumbat . Ada banyak faktor yang menyebabkan ia terjadi dan korang tak perlu bimbang . Menurut Healthy Skin - Guide , jerawat vagina tidak berbahaya dan boleh di atasi dengan pelbagai cara termasuk ubat - ubatan.

Peluh .
Peluh adalah penyebab utama ( dan paling umum ) jerawat di vagina .  Peluh di kawasan celah kelangkang yang akan mengumpul bakteria yang boleh menyebabkan peradangan daripada pori - pori peluh . Keadaan ini akan menyebabkan tumbuhnya jerawat di kawasan tersebut . Jika penyebabnya adalah peluh , tidak ada cara lain untuk mengatasinya kecuali mengenakan seluar dalam yang bahannya menyerap keringat seperti cotton . hindari seluar dalam dari bahan sutera atau nilon .

Seluar Dalam yang Ketat .
Jika seluar dalam terlalu ketat , kitaran udara jadi tersekat . Peluh pun menjadi sumber bakteria . Selain itu , seluar dalam yang ketat juga boleh menimbulkan gesekan dengan kulit di kawasan vagina sehingga melecet . Jika terdedah kepada bakteria , bahagian yang kemerahan ini akan mengalami infeksi dan akhirnya menimbulkan jerawat . Untuk menghindari gesekan pada kawasan vagina , pakailah seluar dalam yang selesa di tubuh korang .

Malas menukar tuala wanita .
Jangan hanya mengganti tuala wanita ketika cairan darah sudah penuh . Gantilah setiap empat jam untuk menghindari kelemabapan pada kulit . Bakteria ' Staphylococcus aureus ' atau ' Streptococcus pyogenes ' mudah menyerang kulit lembap yang terdedah pada luka . Bakteria ini boleh hinggap pada kulit bahagian tubuh yang lain , sehingga merebak ke kawasan vagina tanpa kita sedari .

Kitaran Hormon .
Hormon progesteron mempunyai efek yang sama pada kelenjar ' apokrin ' , seperti juga kelenjar minyak pada wajah atau punggung . Peningkatan progesteron yang tinggi akan memancarkan ketidakseimbangan hormon pada tubuh gurlz , yang kemudian menyebabkan penyusutan lemak pada pori - pori . Situasi ini menyebabkan tumbuhnya jerawat di kawasan vagina . Itulah sebabnya ramai gurlz yang mengalami jerawat di vagina menjelang menstruasi .

Pengambilan Makanan Tertentu .
Cuba korang ingat , makanan apakah yang korang ambil sebelum tumbuhnya jerawat . Adakah korang menikmati mayones atau telur dalam jumlah yang banyak ? Makanan jenis ini mengandungi lemak yang tinggi dan boleh menyumbat pori - pori dan menyebabkan jerawat . Semak kembali apa sahaja yang korang makan seminggu yang lalu untuk mengetahui apakah jerawat tersebut disebabkan oleh pemakanan .

' Rambut ' yang tumbuh ke dalam .
' Ingrown Hair ' atau ' bulu pubis ' yang tumbuh ke dalam lazimnya disebabkan  oleh kebiasaan mencukur kawasan tersebut . Ketika mencukur , boleh jadi alat pencukur telah melukakan pori - pori ' bulu pubis ' tersebut . Kemudian , sepanjang proses ' pemulihan ' - menutup luka dan membawa bersama folikel rambut tersebut , situasi inilah yang menyebabkan bengkak yang mirip jerawat itu terjadi .

Kesan Alergi .
Jika jerawat tumbuh di vagina setelah korang mengambil beberapa jenis makanan yang biasanya tidak korang makan , mungkin saja jerawat ini merupakan reaksi alergi daripada makanan tersebut . Kebanyakan kesan alergi boleh dikesan dari kulit yang kemerahan atau timbul bintik - bintik mirip dengan jerawat atau bisul .

Masih ada beberapa penyebab lain munculnya jerawat vagina . Antaranya , penggunaan detergen ( sabun pencuci ) yang terlalu kuat dan masih meresap di seluar dalam , stress atau keadaan kesihatan lain . Pada dasarnya , jerawat ini tidak perlu di picit kerana boleh menimbulkan kesan sampingan yang lebih teruk .

Aku Masih Menunggu . . .

Masa semakin berdetik
Setiap minit , setiap saat
Namun , berapa lama masa yang harus
Aku ambil untuk menunggu ?
Jika ada sedikit ruang untukku di hatimu
Ku berharap waktu akan menjawabnya . . .

Andai kau tahu
Dalam doa ku sebut namamu
Dan andainya kau tahu
Tanpa sedar ku menitiskan air mata buatmu
Dan sekarang kau tahu
Dalam sunyi ku masih menanti kehadiranmu
Dan dalam hati
Aku masih menunggu kesucian dari cintamu . . .

Satu sahaja yang harus kau ketahui
Cinta yang makin mekar di hati ini
Tak akan pernah mati untukmu
Kerana cinta suci ini
Pastilah milikmu . . .

Janjiku padamu
Tidak akan ada orang lain
Yang akan mendapat kesucian cinta ini
Selain dirimu . . .

Dan selagi nafasku masih terhembus
Selagi itulah cinta ini akan setia buatmu
Dan aku sabar menanti ! ! !

Wednesday, 23 January 2013

Buka Buku Baru & Teruskan Hidup . . .

Siapa kata putus itu perkara yang mudah ? Ia sukar dan mungkin kesan emosinya akan berlarutan jika tidak diubati . Namun , walau apa pun , jangan biarkan putus cinta membuatkan hidup korang galau dan seolah - olah telah menemui jalan buntu . . .

Sabar Menghadapi Dugaan .
Dugaan paling biasa sewaktu putus cinta adalah bila tiba2 datang kerinduan untuk menghubunginya semula . Apatah lagi kalau korang teringat kembali perkara manis yang dilalui bersamanya dulu . Sebaiknya , gunakan segala kekuatan yang ada untuk menahan diri daripada cuba menghubunginya semula . Fikirkan saja segala perkara yang negatif yang ada padanya seperti annoying , tidak sensitif dan membosankan sebagai dinding pemisah . . .

Jangan Biar Digantung Tak Bertali .
Apa yang korang perlu faham tentang putus cinta adalah ia sebuah hubungan yang sudah berakhir atau selesai . Tak perlu lagi korang nak merelakan diri bermesra - mesra dengannya walau tanpa status apa2 . Kelak korang juga yang sukar mendapatkan teman baru dan diburu bayang2nya . Padahal korang sebenarnya single . Istilah " Teman Tapi Mesra " tak relevan dalam situasi nie . . .

Cari Aktiviti Dan Hobi Baru . 
 Ketiadaan boyfriend akan memberi kebebasan kepada korang untuk melakukan apa sahaja . Awal2 tahun nie pasti banyak kelab dan persatuan yang dibuka untuk penyertaan . Apa kata korang join dan cari kengkawan baru . Untung2 dpt boyfriend baru . . . :)

Jangan Bicara Tentangnya .
 Minta tolong kengkawan rapat korang agar tidak membicarakan tentangnya bila korang ada bersama . Lebih2 lagi gosip2 yang melibatkannya dengan gurlz2 lain . Sebagai kengkawan , diaorg tentu faham dgn konflik yang dihadapi korang kan . Diaorg juga pasti tahu bahawa semakin jarang mendengar khabar tentang ex , maka semakin senangla korang melupakannya . . .

Jadi Lebih Baik .
 Bila single , korang punya banyak masa untuk diri sendiri . Mungkin sebelum nie korang seperti belangkas dan tiada masa mengulangkaji pelajaran , sekaranglah masanya untuk korang fokus pada pelajaran . Korang juga boleh fokus kepada perkara2 yang melibatkan kesihatan dan penampilan agar jadi lebih baik sebelum nie . Buktikan pada ex , bahawa korang boleh hidup tanpanya , malah lebih baik ! ! !

Jangan Jadi Stalker .
 Adalah normal selepas putus , pasti korang akan stalker ex di Facebook atau Twitter demi mengetahui perkembangannya . Ya , memang tak salah kalau sekali dua . Tapi kalau dah sampai menjadi rutin setiap hari , itu obsesi . Jadi , sempena tahun baru nie , apa kata korang unfollow Twitternya dan unfriend Facebooknya . Korang kena tegas dengan diri sendiri ! ! !