Thursday, 29 December 2011

Rahsia Perangai Anak =)

RAHSIA PERANGAI ANAK =)
♥ Anak Sulung
Anak sulung merupakan cahaya mata pertama di dalam keluarga dan menjadi tumpuan kasih sayang dan perhatian ibu bapa. sehinggalah kedatangan adik baru. Namun apabila mereka meningkat remaja, mereka lebih pandai membawa diri masing-masing dan sanggup berkorban demi demi adik-adik.
Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :
* anak sulung dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.
* sering berjaya dalam hidup.
* lebih pandai mengambil hati orang tua.
* mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi.

♥ Anak Tengah

Biasanya anak tengah lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain. Mereka lebih gemar berdikari dan membuat hal sendiri. ini kerana mereka adalah antara yang paling kurang ‘favourite’ di kalangan adik-beradik yang lain. Seringkali mereka juga teras terpinggir. Dalam banyak hal mereka merasakan diri mereka dipaksa untuk mengalah kepada si sulung atau si bongsu. Sebab itu di kalangan mereka juga kadangkala mudah dilanda tekanan. Oleh itu, anak tengah juga cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

* lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain.
* lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
* suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
* sering merasakan diri mereka terpinggir.
* terlalu mengalah

♥ Anak Bongsu

Mendengar ungkapan anak bongsu saja cukup memadai untuk membuat tafsiran bagaimanakah sikap anak bongsu. Mereka sering digambarkan sebagai seorang yang manja dan besar kepala dan mahukan orang lain mengikut kehendak mereka sahaja. Mereka perlukan orang lain untuk melakukan apa saja dalam hidup. Sering dikatakan mereka kurang berjaya dalam hidup memandangkan sikap ketidakpercaya ibu bapa terhadap mereka. Biarpun mereka berjaya namun sikap ibu bapa sendiri membuatkan hidup mereka terbatas. Mungkin ibu bapa sentiasa berasakan anak bongsu memerlukan perlindungan mereka buat selama-lamanya.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

* happy go-lucky dan yakin diri.
* manja.
* berkeinginan dan bercita-cita tinggi.
* sukar membuat keputusan sendiri.

♥ Anak Tunggal

Dalam banyak kategori, ramai ingin menjadi anak tunggal. ramai yang beranggapan seronok menjadi anak tunggal memandangkan hanya mereka satu-satunya anak dalam keluarga. Mereka akan menjadi tempat sepenuh tumpuan, perhatian dan curahan kasih sayang ibu bapa. Mereka juga tiada persaingan dari adik-beradik yang lain. Dari sudut hubungan bersama ibu bapa, tidak dinafikan hubungan anak tunggal lebih kukuh dan erat. Mereka saling memerlukan antara satu sama lain, saling menyokong dan menggalakkan.

Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah :

* sering merasakan diri mereka kesunyian.
* lebih berkeyakinan kerana sudah terbiasa segala yang dihajati tercapai.
* lebih bijak bergaul.
* lebih cepat matang.
* terlalu rapat dengan ibu bapa walau usia makin meningkat.
* sukar nak bertolak ansur dengan orang lain.

Tuesday, 20 December 2011

Buat Awak Yang Saya Sayang .

Buat awak yang saya sayang .
Saat waktu bersama awak .
Sayalah orang yang paling gembira sekali .
Kerana mendapat cinta dan kasih sayang dari awak .
Saya inginkan awak bahagia bersama saya .
Bukan kerana harta .
Juga bukan kesempatan .
Tapi kerana cinta saya terhadap awak .


Mungkin saya merimaskan awak selalu .
Tapi saya harap awak sentiasa selamat .
Dan gembira dengan kehadiran saya dalam hidup awak .
Dengan adanya saya di sisi awak .
Saya yakin awak akan berasa sangat selesa .
Kerana setiap saat masa yang saya ada .
Saya mengingati awak .


Kerana awak .
Hidup saya menjadi amat bermakna sekali .
Kerana awak .
Hari-hari saya menjadi lebih indah .
Kerana awak .
Mimpi-mimpi saya mungkin menjadi nyata .
Kerana awak .
Saya tekad untuk melakukan yang terbaik .
Kerana awak .
Saya tekad untuk memperbaiki kelemahan saya .
Kerana awak juga .
Saya teruskan hidup walau awak bukan milik saya .
Kerana awak juga .
Saya mengalirkan air mata yang bagi saya amat bermakna .


Tidak pernah saya berfikir .
Untuk mengalirkan air mata cinta dalam hidup saya .
Awaklah insan yang membuatkan air mata saya mengalir .
Kerana cinta .
Dan air mata itu .
Tidak akan mengalir lagi untuk cinta .


Awak yang tersayang .
Saya bukanlah perempuan yang luar biasa .
Yang tidak pernah melakukan khilaf .
Tetapi kerana saya adalah perempuan yang biasa .
Saya tidak pernah terlepas .
Dari melakukan kekhilafan yang lazim dilakukan .
Oleh manusia biasa .
Kerana saya adalah manusia biasa .


Setiap kenangan kita .
Akan saya abadikan dalam memori kehidupan saya .
Sama ada awak menjadi milik saya atau tidak .


Saya sering tertanya-tanya .
Kenapa awak percayakan kata-kata orang lain .
Dan tidak pernah mendengar penjelasan saya ?
Pernahkah saya membelakangi awak .
Dalam setiap keputusan yang saya buat ?


Kenapa awak tidak memberikan saya peluang .
Untuk membela diri .
Disaat awak bermain .
Dengan persoalan-persoalan di minda awak .


Adakah awak masih sayangkan saya .
Seperti saat kita bersama dulu ?
Adakah awak sudah melupakan saya .
Yang pernah hadir dalam hidup awak ?
Adakah pelangi dalam diri awak .
Sudah semakin pudar ?
Adakah matahari awak .
Sudah berlalu pergi ?


Awak .
Saya tetap menunggu awak .
Walaupun sekadar dalam mimpi .
Kerana saya masih sayangkan awak .
Sama seperti saat kita bersama dulu .

Sememangnya saya rasa bersalah terhadap awak .
Kerana .
Gagal mempertahankan cinta kita .
Seolah-olah .
Saya bagi awak .
Seorang perempuan yang tidak bertanggungjawab .
Dalam menjaga kepentingan awak .


Bagi awak .
Saya hanyalah persinggahan dalam hidup awak .
Kerana .
Badai yang peernah melanda diri awak .
Sebelum saya hadir .


Saya inginkan awak kembali .
Untuk meneruskan .
Perjalan cinta kita .
Yang terhenti di perhentian pengharapan .
Saya inginkan awak kembali .
Untuk saya membuktikan .
Bahawa saya memang diciptakan untuk awak .
Dan awak diciptakan untuk saya .

Thursday, 17 November 2011

Maafkan Saya..

Ditujukan khas buat yang tersayang . . .

Awak ,
Maafkan saya kerana selalu mengungkit kisah silam awak .
Dan kemudian sakiti hati sendiri .
Sedangkan Awak tidak pernah sekali .
Mempertikaikan kisah silam saya .
Jauh sekali awak bertanya .
Maafkan saya .

Maafkan saya kerana selalu fikirkan yang bukan-bukan .
Walaupun saya tahu itu akan merosakkan hubungan kita .
Tetapi .
Sifat ini seolah-olah sudah sebati dalam diri .
Tapi awak selalu meneutralkan perkara tersebut .
Maafkan saya awak .

Awak .
Maafkan saya kerana selalu cemburukan Ex-GF awak .
Sedangkan awak dah berkali-kali kata yang .
Perkara yang lepas itu lepas .
Dan tidak mungkin awak kembali dengan dia .
Tapi saya tetap mempertikaikannya .

Maafkan saya kerana selalu memberontak .
Setiap kali awak memberi nasihat .
Walaupun saya tahu saya salah .
Tapi umpama menegakkan benang yang basah .
Dan tiap kali itulah awak menenangkan saya . :(

Awak .
Maafkan saya kerana selalu menyusahkan awak .
Agar menuruti kehendak awak .
Kerana awak kata .
Sebelum ini saya merungut .
Kasih sayang awak tidak cukup .
Dan mungkin dengan perbuatan awak ini .
Mampu membuka mata saya betapa sayangnya awak pada saya .

Maafkan saya jika .
Saya tidak seperti yang awak inginkan .
Walaupun awak tidak pernah pertikaikan .
Siapa diri saya .
Dan menerima saya seadanya .

Awak .
Maafkan tentang segala-galanya .
Kadang-kadang ,
Saya juga merasakan .
Saya manusia yang tidak tahu erti bersyukur .
Kerana terlalu banyak permintaan .
Dan memeningkan awak .
Maaf sekali lagi . :(

Saya selalu tertanya-tanya .
Kenapa awak memilih saya .
Bukannya orang-orang yang pernah jadi kawan awak .
Kerana saya kenal sikap awak .
Yang banyak kawan wanita .
Malah awak purposed saya .
Waktu saya senyap hampir tiga bulan .
Kerana kecewa cinta tidak berbalas .

Awak kata .
Awak pilih saya .
Kerana saya pandai menjaga maruah .
Pandai menjaga diri .
Ada bersama awak ketika awak susah .
Kerana saya tidak merungut tentang awak (selekeh jerk) .
Tetapi saya masih tidak berpuas hati dengan jawapan itu .
Maafkan saya .

Awak selalu beritahu .
Lupakan perkara yang lepas .
Percayailah pasangan sendiri (itu yang penting) .
Kerana awak kata nanti apabila ada perkara berlaku .
Awak tak harap kepercayaan orang lain .
Tetapi sepenuhnya dari saya .
Awak cakap lagi .
Kalau saya tak percayakan awak .
Siapa lagi yang nak percaya .
Orang luar tidak kenal dia siapa .
Tapi pasangan dia tahu .
Siapa dia .
Awak baik dengan saya .
Walaupun saya prejudis  terhadap awak .

Awak .
Terima kasih dengan segala-galanya .
Baru kini saya sedar .
Awak nadi dan nafas saya .
Dalam meneruskan kehidupan ini .

Tidak tahu bagaimana ingin membalas .
Cuma berharap agar dapat menjaga awak .
Selagi saya masih bernafas .
Dan tidak mahu awak disakiti lagi .
Mahu memberikan kasih sayang ini tanpa balasan .
Kerana saya sayang awak .

Awak .
Terima kasih lagi kerana bersabar .
Melayan setiap kerenah yang entah apa-apa ini .
Yang degil , keras kepala , keras hati ,suka memberontak ,sensitif dan macam-macam lagi .
Terlalu banyak kekurangan dari kelebihan .
Tapi awak masih bersama saya .
Dan saya tidak tahu kenapa .

Dan sehingga saya jumpa kata-kata ini .
Baru saya tahu kenapa .

** BELAJARLAH BERSYUKUR DENGAN JODOH , ANUGERAH TUHAN . USAH MENDAMBAKAN TEMAN SECANTIK BALQIS , ANDAI DIRIMU TIDAK SEINDAH SULAIMAN . MENGAPA DIHARAPKAN TEMAN SETAMPAN YUSUF , ANDAI DIRIMU TIDAK SETULUS ZULAIKHA . TAK PERLU MENCARI SEISTIMEWA KHADIJAH , ANDAI DIRI TIDAK SESEMPURNA MUHAMMAD SAW . **

Terima kasih awak .

Tuesday, 15 November 2011

Saya Sayang Awak . .

Kali pertama saya bersama awak .
Hati saya sungguh gembira .
Demi Tuhan saya tidak tahu mengapa .
Tapi itulah kebenarannya .
Setelah beberapa lama kita berkawan .
Saya telah jatuh tersungkur di hati awak .
Saya tidak dapat membohongi perasaan saya .
Yang saya menyayangi awak .

Perasaan saya berkelana .
Mencari singgahsana di hati awak .
Nyata saya tidak menemuinya .
Awak mencampakkannya ke dasar laut .
Yang tidak mampu saya selam di sana .
Awak jugalah yang menyalakan api .
Dan membakar saya dalam diam .

 Awak .

Saya sedih sangat bila awak kata .
Yang awak tidak tahu apa yang sebenarnya awak cari .
Tapi jauh di sudut hati saya .
Saya merassakan awak belum cukup dewasa .
Untuk memahami apa itu erti "SAYANG" .
Atau .
Mungkin awak belum pernah .
Betul-betul menyayangi seseorang .

Jadi .
Selama ini siapa saya di hati awak ?
Siapa orang yang memujuk saya .
Untuk membuka pintu hati ?
Siapa yang mengajar saya .
Bahawa "SAYANG" itu memerlukan pengorbanan ?
Siapa yang mengajar saya .
Untuk jujur pada hati dan perasaan sendiri .

Awak .
Kita cuma hidup sekali .
Mati sekali .
Dan mencintai biarlah cuma sekali .
Malangnya saya pergi .
Awak telah mengambil seluruh kekuatan saya ada .
Jangan anggap saya tinggalkan awak .
Kerana saya bencikan awak . JANGANN !

Bagaimana harus saya bencikan awak .
Sedangkan .
Setiap hari saya merindui awak .
Setiap saat saya mengingati awak . 

Awak .
Sebelum saya menghilangkan diri dari dunia awak .
Saya ingin menyatakan sesuatu yang awak tak pernah tahu .
Kalaulah awak bertanya pada saya .
Sedalam mana SAYANG saya pada awak .
Inilah jawapannya .

Kalau satu hari nanti awak kehilangan suara .
Saya akan memberikan suara saya .
Agar awak dapat bersuara semula .
Meski saat itu saya akan bisu selamanya .

Kalau satu hari nanti awak kehilangan penglihatan awak .
Saya akan memberikan mata saya .
Agar awak dapat melihat .
SAYANG saya .
Biarpun saat itu saya akan buta selamanya .

Dan satu hari nanti .
Jika awak kehilangan hati awak .
Saya akan memberikan hati saya .
Agar awak dapat hidup selamanya .
Meski saat itu saya tiada lagi di dunia ini .
Semua itu untuk awak .

Bagi saya .
Jika kita benar-benar menyayangi seseorang .
Maka biarkan orang itu pergi dengan kebahagiaannyaa .
Kerana kebahaiaannya membuatkan kita bahagia .

Awak .
Kerana saya menyayangi awaklah .
Saya melangkah pergi .
Demi kebahagiaan awak .
Saya doakan supaya satu hari nanti .
Hati awak akan temui apa yang awak cari .
Memahami apa erti sayang sebenar .
Supaya suatu hari nanti .
Awak akan dapat mengetahui .
Bagaimana rasanya terlalu sayang .
Pada seseorang .
Dan .
Semoga awak takkan .
Pernah terlewat .
Untuk menghargainya .

Awak .
Saya percaya pada Tuhan .
Yang mempertemukan kita .
Saya tahu ada hikmahnya .
Di sebalik semua ini .
Dan saya tidak pernah mempersoalkannya .
Saya juga tak pernah kesal .
Sekurang-kurangnya sepanjang mengenali awak .
Saya telah bersikap ikhlas dan jujur pada perasaan saya .

Saya doakan awak bahagia dengan kehidupan awak .
Saya sayang awak .

Tuesday, 8 November 2011

37 fakta menarik mengenai lelaki.. (suka2 je)

1. Lelaki biasanya tidak terpikat terhadap wanita disebabkan mereka cantik, tetapi mereka lebih mudah terpikat terhadap personaliti dan ketrampilan seseorang itu .

2. Lelaki amat bencikan lelaki lain yang cuba untuk menggoda kekasih mereka .

3. Apa yang sedang awak lakukan ? atau Awak dah makan ke belum ? adalah merupakan soalan paling kerap akan ditanya ketika mereka menelefon seorang wanita .

4. Lelaki akan sibuk dengan pekerjaan mereka sepanjang hari , tetapi sebelum tidur , pasti mereka akan memikirkan mengenai wanita yang mereka benar-benar sayang .

5. Apabila lelaki benar-benar sayang terhadap seorang wanita , mereka akan mengabaikan semua karakter negatif yang ada pada wanita tersebut .

6. Lelaki akan membuat seribu satu kesimpulan sekiranya seorang wanita senyum kepada mereka .

7. Lelaki sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan perhatian daripada seorang wanita .

8. Lelaki amat benci apabila wanita menceritakan mengenai kisah bekas teman lelaki mereka .

9. Seorang lelaki mampu menyukai wanita untuk seminit, kemudian terus melupakan mereka .

10. Apabila seorang lelaki bersedia untuk berjumpa ibubapa kekasih mereka , ini menunjukkan mereka benar-benar serius .

11. Lelaki juga akan menangis .

12. Lelaki akan lebih untuk berusaha memikat wanita yang menolak cinta mereka , ini adalah kerana mereka sukar untuk menerima kekalahan .

13. Jangan sesekali memberikan mereka mesej tergantung seperti “Ada sesuatu nk bgtau awak ni . . erm . . tapi takpela”. Mereka akan membuat seribu satu andaian dan akan berusaha untuk mendapatkan jawapan .

14. Lelaki akan teruja apabila mendapat sentuhan yang tidak diduga .

15. Lelaki akan menjadi gagap apabila bercakap dengan wanita yang mereka suka .


16. Apabila wanita menyatakan tidak , hati lelaki akan menyatakan ‘ok . . takpe . . cuba lagi esok..’

17. Lelaki amat sayang ibu mereka .

18. Lelaki sanggup mengorbankan makan tengahari mereka semata-mata ingin memberikan wanita beberapa kuntum bunga ros .

19. Lelaki amat sukar untuk difahami melainkan anda seorang pendengar yang setia .

20. Adalah lebih baik anda menguji seorang lelaki itu terlebih dahulu sebelum mempercayainya . Tetapi, pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama .

21. Lelaki lebih bersikap terbuka untuk menceritakan hal peribadi mereka .

22. Lelaki amat suka apabila wanita yang menentukan pemakaian mereka .

23. Lelaki tidak suka kekasih mereka mempunyai hubungan dengan orang lain terutamanya kawan lelaki .

24. Apabila lelaki membelikan hadiah kepada wanita , mereka amat risau sekiranya hadiah yang mereka berikan tidak disukai .

25. Lelaki lebih banyak berfikir .

26. Imaginasi lelaki tiada had . Mereka mampu untuk membayangkan apa sahaja .

27. Ketinggian wanita adalah tidak penting , apa yang lebih penting adalah berat mereka .

28. Sukar untuk lelaki untuk melepaskan kekasih mereka terutama apabila sudah bercinta melebihi 3 tahun .

29. Lelaki tidak sukakan wanita yang materialistik .

30. Lelaki memiliki semangat yang kuat untuk berubah dan ianya perlu sokongan yang kuat daripada kekasih mereka .

31. Apabila lelaki menceritakan sesuatu yang serius , berikan perhatian yang sepenuhnya . Ia amat penting .

32. Lelaki lebih gemarkan wanita yang pandai memasak .

33. Jangan sombong , kerana ia akan membuatkan lelaki berusaha untuk memalukan anda .

34. Lelaki belajar mengenai cinta melalui pengalaman , bukan seperti wanita yang belajar mengenai cinta melalui novel yang mereka baca .

35. Lelaki paling tidak suka kekasih mereka keluar bersama lelaki lain berdua walaupun hubungan mereka hanya sekadar kawan .

36. Lelaki akan memaafkan kesalahan yang pertama dibuat , tetapi bukan untuk kesalahan yang kedua .

37. Lelaki tidak suka wanita yang terlampau mengada-ngada .


Monday, 10 October 2011

AKU BUKAN PENDENDAM!!!!

yes i'm NUR'ALYAA' SYAFIQAH .
so what ?
mls la aku nak story pasal keburukan orang .
tapi aku nak korang semua ambik semua yang aku tulis nie .
dan renungkan apa yang patut .

utk that person . 
kalau la kau terbaca entry nie . 
and then kau terase .
aku mintak maaf awal2 .
tapi nie utk kesedaran kau jgk .
as a human . 
kita tak pernah lari dari kesilapan .
so kau jgn nak suka2 hati kau hukum org tak tentu pasal .

aku nak bagi tahu kat kau . 
Tuhan tak lahirkan seorang penjahat utk jadi jahat .
Tuhan tak lahirkan penjenayah utk jadi penjenayah .
Dan Tuhan tak lahirkan manusia sebagai seorang pendendam
Betul kan ? ? ?

macam nie la .
aku nie bukan spesies yang sesuka hati hukum org .
dan aku sedar .
aku bukanlah Tuhan dan majistret yang jatuhkan hukuman dekat org .
aku cuma manusia biasa .
aku hamba Allah yang tak pernah lari dari melakukan kesilapan .
dan jugak dosa .
apa pun yang org buat dekat aku .
aku akan bagi peluang utk korang .
bagi korang yang lain mungkin bleh dimaafkan .
begitu jugak dengan aku .
tapi tidak untuk kali nie .
sebab hati aku dah panas tahap gaban .
tapi setiap manusia mesti diberi peluang dengan apa yang diaorang buat .
betul kan .? ? ?
tapi . . . 
peluang yang diterima haruslah dimanfaatkan .
gunakan lah peluang tu dengan sebaik2 nya .
bukan main2 kan peluang yang org bagi .
lama2 orang pun bleh jadik meluat .
tapi . . .
kalau korang tak gunakan peluang tu dengan sebaik yg mungkin .
KIRIM SALAM LA . . . 
pergi berambuss jer la .
hanya tu yang mampu aku cakap .

suka aku nak ingatkan kau (wahai hamba Allah) .
kalau kau sedar nie utk kau .
faham2 lah ye .
kalau tak faham jgk .
aku tak tahu la nak ckp apa .

ikut kata org yg aku kenal dan cerita pasal kau kat aku .
kau nie jenis :-
* talam dua muka (tapi bagi aku bukan dua muka . bertalam2 sampai habis kat kedai pun kau sapu letak kat muka kau .) *
* suka jaga tepi kain org (aku tak kisah pasal tu . tapi kain kau sendiri berterabur tak nak pulak kutip . kain org yang kau nak tlg kutip . mmg bagus la kau kann .) *
* mengata pasal keburukan org tiap2 masa (pasal kau kalau aku nak kata memang banyak . kesian kat kau . kata kat org . tapi org kata balik kat kau . ) *
 * sentiasa nak kata muka kau cantik (tapi bagi aku kalau pakai bedak 7 inci cantik ke tu ? ? ?) *
rasa macam nak bagi tahu jer nama hamba Allah tu .
nie kira nasib la aku panggil kau hamba Allah .
dari aku panggil kau _________ .
lepas nie kalau kau berselisih bahu dgn aku .
kau rasa perangai aku dah lain .
kau faham2 lah ye .
kalau aku tak tegur kau pun .
jangan nak tanya aku kenapa .
tanya diri kau sendiri .
apa yang kau buat smapai aku tak tegur kau .
ada fahamm ! ! ! !

dan suka la aku nak cakap dekat sini .
yang AKU BUKAN PENDENDAM MACAM KAU . . . .

Saturday, 3 September 2011

Batas

Sebagai seorang yang dinamakan manusia, kita dilahirkan penuh dengan kekurangan. Dan antara kekurangan yang amat jelas dapat dilihat kini adalah lemahnya seseorang dengan jantina yang berlawanan. Lelaki akan lemah apabila berdepan wanita, dan wanita akan lemah apabila berdepan dengan lelaki.
Mungkin ada yang merasakan, lelaki dan perempuan boleh berkawan sahaja tanpa ada hubungan yang 'lain' . Ya, benar. Memang boleh. (Boleh dari segi sosial, saya bukan bercakap tentang hukum)


Namun kita harus sedar dan mengakui kekurangan yang wujud dalam diri kita. Sudah berapa kali kita mendengar kisah lelaki dan perempuan yang bersahabat baik, menjadi best friend, dan rupanya dalam diam si perempuan menyimpan perasaan terhadap si lelaki. Dan apabila lelaki mengetahuinya, mungkin dia akan berasa bingung kerana mereka hanya kawan, bagaimana kawannya boleh menyimpan perasaan?
Biasanya, di saat ini, apabila dah susah, barulah kita nak kembali kepada Islam. Barulah kita nak ikut cara berhadapan dengan berlainan jantina yang ada dalam agama.
Kaum lelaki kena sedar, bahawa hati perempuan ini tersangatlah lembut.
Ya,ya, saya tau, saya tau, mungkin itu jawapan yang keluar.
Mungkin kalian tahu, tapi kalian belum memahami.


Adakah hanya apabila lelaki meluahkan perasaan maka hati perempuan akan 'cair'? Tidak, semua perkara yang anda lakukan, yang bagi anda mungkin itu perkara biasa, contohnya mengambil berat terhadap si perempuan, disebabkan dia perempuan dan mungkin lebih 'vulnerable' menyebabkan kalian terlebih concern.
Atau mungkin dengan gurauan anda yang mungkin bagi anda biasa, namun dapat menyentuh hati perempuan itu. Hatta perkara kecil sekalipun. Andai dia dapat merasai keikhlasan anda, hatinya akan sangat mudah untuk 'terpaut'. (Maaf, tak dapat fikir perkataan lain yang kurang 'geli')

Atau mungkin layanan anda terhadapnya yang dirasakan 'lain', walaupun hakikatnya anda memanglah seorang yang 'friendly' dan 'happy go lucky'. Contohnya.
Bagi kalian itu perkara biasa, namun sang perempuan yang terseksa. Ini pemerhatian saya daripada banyak perkara yang berlaku di sekeliling. Selepas itu barulah nak saling menyalahkan antara satu sama lain. Yang peliknya, kita jarang nak menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu.

Lelaki: "Sapa suruh pikir lain? Aku tak pernah mengaku  apa-apa pun"
Perempuan: "Action speaks louder than words! Dah tau tak suka buat apa nak baik-baik dengan aku!?"



Akhirnya gaduh tak berhenti, kerana dua-dua tak nak mengakui bahawa masing-masing dah terpesong dari panduan tuhan.
Contoh lain, menzahirkan doa kita padanya. Misalnya, "Saya selalu doakan awak" ataupun apa-apa saja doa yang diungkapkan buat perempuan itu dan diketahui olehnya. Nampak macam ok kan? Tapi benda macam itu pun boleh buatkan perempuan itu suka. Contoh ayat dalam hati: "Oh baiknya hati dia, doakan aku...waaaaa"


Doakanlah puas-puas, namun rahsiakanlah darinya. Kan doa itu dipanjatkan ke atas tuhan. Jadi cukuplah Allah yang mengetahuinya. (Sekarang baru korang tau kan. Dah tau jangan nak ambil kesempatan nak try buat pula. Ada yang kena fire karang)
Di sini, barulah kita nampak hikmah mengapa Allah menetapkan berbagai-bagai aturan dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan. Kerana yang menciptakan PASTI lebih tahu tentang ciptaan-Nya. Namun kita sering melampaui batas itu, mungkin kerana lupa, atau disebabkan hati kita yang jauh dari-Nya, wallahua'lam, masing-masing boleh jawab sendiri.
Jadi sama-sama kita mengingatkan diri sendiri dan sahabat-sahabat kita.

Kadang-kadang (selalu sebenarnya), seorang perempuan terpaksa mengeraskan hatinya, demi untuk tidak menjatuhkan diri ke dalam fitnah. Andai kita merasakan bahawa perempuan itu sangat tegas terhadap orang lain (maksudnya lelaki), ketahuilah bahawa dia sebenarnya lebih tegas terhadap dirinya sendiri. Mungkin bagi lelaki pun begini, saya pun tak tahulah sebab saya bukan lelaki, tetapi kadang-kadang kita memang perlu mengeraskan hati demi menjaga maruah diri.
Perempuan sememangnya dilahirkan berhati lembut. Namun sebagai 'respons' terhadap apa yang ada di sekelilingnya, terpaksa mengeraskan hati sehinggakan orang merasakan dia seorang yang keras hati, ego dan sebagainya. Jadi bantulah kami kaum perempuan, nasihatlah kami dengan baik, jangan 'test' limit kami, kerana mungkin saja kami akan gagal. Moga kita sentiasa dipelihara Allah dalam setiap perkara.
Sekian cerita kita hari ini, semoga dari sehari ke sehari kita makin dekat kepada Allah.
Amiiin.



Pengajarannya: Ikutlah jalan yang selamat, jangan menjerumuskan diri sendiri ke dalam lembah kebinasaan. Carilah jalan yang selamat itu.

sumber : www.iluvislam.com

Friday, 2 September 2011

sad :'(

nobody knows how sad i am .
by looking outside like i am the happiest girl in the world .
but inside ? :'(
be patience .
be strong .
Allah always with u Alyaa .

Semenjak dia hadir dalam hidupku .
Tiada lagi keresahan .
Kau mengetuk pintu hatiku .
Tanpa sedar hingga ku izinkan .

Kau yang bernama cinta .
Kau yang memberi rasa .
Kau yang ilhamkan bahagia .
Hingga aku terasa indah .

Maaf jikaku tak sempurna .
Tika bahagia mula mula menjelma .
Bila keyakinan datang merasa .
Kasih disalut dengan kejujuran .

Ingin sekali aku .
Mencintai dirimu .
Merindui dirimu .
Memiliki dirimu .
Hingga akhir hayat bersama kamu .

Kau yang bernama cinta .
Kau yang memberi rasa .
Kau yang ilhamkan bahagia .
Hingga aku terasa indah .

Kini segalanya telah berakhir .
Kau mau apa, pasti akan ku beri .
Kau minta apa, akan ku turuti .
Walau harus aku terlelap dan letih .
Ini demi kamu sayang .

Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu .
Hingga matahari tak terbit lagi .
Bahkan bila aku mati .
Ku kan berdoa pada Ilahi .
Tuk satukan kita di syurga nanti .
Tahukah kamu apa yang ku pinta . 
Di setiap doa sepanjang hariku .
Tuhan tolong aku jaga dia .
Tuhan aku sayang dia .  

Tuesday, 12 July 2011

20 PERKARA YANG MEMBUATKAN WANITA BENCI LELAKI

1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang 'macho' tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA 'CUCI MATA'
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka... Macammana tu?

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
Aduhaiii... lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu... Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji...

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih... Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya... mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya 'lelaki spedo'. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan... apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa...

13. PANAS BARAN
Aduiii... masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak... asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak... membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah... hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam 'food machine'. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!