Sunday 24 April 2011

Syurga Itu Di Bawah Tapak Kaki Ibu...

Nabi Muhammad SAW bersabda yg bermaksud :
"Keredhaan  Allah  SWT  terletak  pd  keredhaan  ibubapa  dan  kemurkaan Allah  SWT  terletak  pd  kemurkaan  ibubapa"...
Hadis riwayat Al-Tarmizi

Kenapa Allah SWT mengangkat martanat ibu bapa? Kerana ibu bapa sgt besar jasanya kpd kita. Tidak ada manusia di muka bumi ini yg lebih besar jasanya kpd kita selain ibu dan bapa. Dgn susah payah ibu kita mengandung dan melahirkan kita. Kemudian ibu bapa kita jugalah yg mengasuh, membesarkan, mendidik dan mencukupkan segala keperluan. Semua itu dilakukan dgn tulus ikhlas dan dgn rasa penuh kasih sayang...

RENUNGAN UNTUK SESIAPA SAHAJA YANG BERGELAR ANAK!!!

Orang kata aku lahir dari perut... Ibu
Bila dahaga yg menyusukan aku... Ibu
Bila lapar yg suapkan aku... Ibu
Bila keseorangan yg sentiasa disampingku... Ibu
Kata Ibu, perkataan pertama yg aku sebut... Ma!
Bila bangun dari tidur, aku cari... Ibu
Bila menangis , orang pertama yg datang... Ibu
Bila hendak bermanja, aku dekati... Ibu
Bila sedih, yang hanya boleh memujukku... Ibu
Bila melakukan kesalahan, yang cepat marah... Ibu
Bila takut, yang menenangkan aku... Ibu
Bila sakit, orang yg paling risau... Ibu
Bila hendak exam, orang yg paling sibuk juga... Ibu
Bila ada masalah, yg paling risau... Ibu
Yg masih peluk cium aku sampai harini... Ibu
Bila hendak kahwin orang pertama yg aku rujuk... Ibu
Yg selalu ingat padaku... Ibu

Kini... Aku ada pasangan hidup sendiri...

Bila seronok, aku cari... Pasanganku
Bila sedih, aku cari... Ibu
Bila berjaya, aku ceritakan pd... Pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pd... Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat... Pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat... Ibu
Bila bercuti, aku bawa... Pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah... Ibu
Bila sambut ulangtahun perkahwinan, aku hadiahkan bunga pd... Pasanganku
Bila sambut hari ibu, aku hanya dapat ucapkan SELAMAT HARI IBU...
Selalu aku ingat... Pasanganku
Selalu ingat padaku... Ibu
Yang aku selalu belikan hadiah untuk... Pasanganku
Entah bila aku akan belikan hadiah untuk... Ibu

IBU.. AMPUNILAH SEGALA DOSA-DOSAKU...

Sabda Rasullullah SAW yg bermaksud:
"Dua kejahatan yg disegerakan balasan di dunia ialah zina dan menderhaka kpd ibu bapa"...
Hadis riwayat Al-Tarmizi

No comments:

Post a Comment