Saturday 14 March 2015

Perginya Seorang Sahabat . . .


Bismillahirrahmanirrahim .
Assalamualaikum wbt .
Baru-baru nie , negara kita dikejutkan dgn satu kejadian kemalangan yg berlaku di Acheh , Indonesia yg melibatkan sekumpulan pelajar drpd Universiti Sains Malaysia (USM) . Berikutan kemalangan tersebut , seorang mahasiswa , Muhammad Izzamir Nabihan bin A. Majid maut manakala tujuh yg lain cedera .





Pada mulanya , aku agak keberatan nak update entry pasal kemalangan nie . Tapi , terkenangkan aku dan abang aku membesar bersama dgn arwah Abg Izzamir , aku gagahkan jari jemariku untuk menulis sesuatu yg boleh dikenang tentang diri arwah Abg Izzamir . Akhirnya , pagi nie aku jumpa kekuatan tersebut dan jari jemari aku laju menari pada papan kekunci .

Abg Izzamir yg aku kenal satu ketika dahulu , lemah lembut orangnya . Tak suka bergaduh dan mudah tersenyum . Jujur aku katakan , zaman kami main baling selipar , main kejar-kejar , main sorok-sorok adalah kenangan manis yg tak mungkin aku lupakan . Sebab , masa tak mampu diundurkan untuk aku kembali ke zaman tersebut . Jika mampu , ingin aku kembali pada masa kecil dan kumpulkan sebanyak yg mungkin kenangan manis dgn arwah Abg Izzamir dan kawan-kawan yg lain . Bagi aku , dia bukan je seorang sahabat , tapi dia juga abangku . Kerana kami membesar dan bermain bersama .



Kami sayangkan Abg Izzamir . Tapi Allah lebih menyayangimu . Air mata mengalir deras tatkala ibu sampaikan yg Abg Izzamir pergi menghadap Ilahi . Pada masa yg sama , ingatan terus melayang ke zaman masa kami bermain bersama satu ketika dahulu . Aku redha . Ini janji arwah Abg Izzamir dgn Allah . Tiba saat dan satu ketika , aku juga akan pergi menghadap Ilahi . Saat aku sampaikan khabar yg dukacita nie pada abgku , suaranya lain . Aku tahu dia menangis . Walaupun dia menafikan , aku lebih mengenali abgku . Along ada cakap , dalam perancangan dia , dia nak cari semula kawan-kawan yg pernah membesar bersama-sama dengan kami . Nak cari semula kawan-kawan yg pernah duduk di Blok39 bersama-sama kami satu ketika dahulu . Insya-Allah , moga Allah permudahkan apa yg dihajati . Walaupun kurang seorang rakan , perkara murni yg dihajati tetap akan diteruskan , agar jalinan silaturahim yg terjalin terus kukuh hingga ke Jannah Allah .



Pemergian Abg Izzamir memberikan satu tamparan yg hebat pada keluarga Pak Cik Majid dan Mak Cik Suria . Saat mereka sekeluarga diuji atas keadaan Pak Cik Majid yg sedang kritikal di Institut Jantung Negara (IJN) , keluarga mereka sekali lagi diuji apabila Abg Izzamir pergi menghadap Sang Pencipta . Sungguh , jika aku berada di tempat Mak Cik Suria , belum tentu aku mampu menghadapinya . Saat along sebak mengenangkan apa yg berlaku , ayah pesan padanya , "Yang pergi tetap pergi . Kita yg masih ada di muka bumi , perlu kuat dan bangkit untuk teruskan hidup di dunia Allah yg sementara . Itu janji arwah dgn Allah . Kita yg masih hidup , masih ada janji pada Allah yg belum kita tunaikan . Allah tak akan menguji hamba-Nya jika seseorang hamba-Nya tak mampu menghadapi ujian daripada-Nya . " Allahurabbi . Sehingga kini , Pak Cik Majid belum diberitahu tentang pemergian Abg Izzamir menemui Tuhan Yang Esa . Aku difahamkan , Pak Cik Majid masih belum dimaklumkan berita ini atas nasihat doktor yg merawatnya di IJN . Jujur , aku tak mampu bayangkan reaksi Pak Cik Majid bila dia mengetahui yg anak lelaki sulungnya telah pergi menghadap Ilahi . Moga Allah memberi beliau ketabahan apabila mendapat berita ini nanti . Insya-Allah .

Luahan hati Kak Intan (kakak arwah Abg Izzamir)

"Abg Izzamir , kami redha dgn pemergianmu menghadap Sang Pencipta . Moga tenang di sisi Tuhan Yang Esa . Moga roh Abg Izzamir ditempatkan di kalangan orang yg beriman dan berada bersama para syuhada' , Insya-Allah . Sampai saat dan satu ketika , kami semua akan menyusul . Semoga kita dapat berkumpul bersama-sama seperti satu ketika dahulu di Jannah Allah yg kekal abadi . Insya-Allah . Semua kenangan manis dan pahit yg telah tercipta takkan terpadam dalam memori ingatanku . "

Sahabatku . Moga dikau tenang di alam sana . Pemergianmu bukan sahaja mengejutkan diriku , tapi semua sahabat kita . Insya-Allah , satu hari nanti kita berjumpa di Jannah Allah yg kekal abadi . Al-Fatihah buatmu sahabat .

No comments:

Post a Comment