Wednesday 5 December 2012

Cuti Yang Bermanfaat . . :)

Arghh ! Cuti sekolah sudah menjelma . Tapi , dengar - dengar tiada sebarang perancangan daripada keluarga untuk ke mana - mana .
Hmmmm . . . 
Boleh jadi bosan kalau hari - hari duduk rumah nie kan . .
Jangan risau . . .
Walaupun you all tidak bercuti bersama - sama family , you all tetap boleh memanfaatkan cuti dengan melakukan aktivit - aktiviti yang telah disenaraikan di bawah ini . . .

1 - Piknik
 Mengimbau kembali waktu kecil dan permainan ' masak - masak ' , mungkin you all dan kengkawan boleh merancang satu masa untuk mengembalikan semula nostalgia tersebut di atas bukit berpohon redup atau mana - mana tempat yang sesuai . Mesti seronok dan banyak cerita - cerita lama yang akan keluar nanti .

2 - Gadis dan bunga
 Bagi yang suka bercucuk tanam , masa inilah you all nak fokus kepada semua bunga dan pokok - pokok yang ditanam . Kepada yang belum pernah mencuba , apa lagi , masa cuti nie lah you all belajar sesuatu yang baru . Lagipun , gurlz mana yang tak suka bunga , kan ?

3 - Teen Chef
 Rajin - rajin tolong ibu memasak di rumah dan kalau boleh , praktik resipi - resipi daripada chef terkenal dan beri kejutan kepada family . Pasti mereka akan terkejut dan kagum dengan you all . Kalau sebelum nie tak pernah memasak , sekaranglah masanya untuk belajar . Cuti kan lama . Macam mana nak jadi isteri orang nanti kalau tak pandai memasak ? Hehehehe . . . 

4 - Paper Art
 Beli buku atau cari di Google tentang paper art atau origami dan cuba buat sendiri . Pasti menarik . Boleh buat hiasan di ruang tamu atau bilik . Pasti kengkawan atau saudara mara yang datang akan bertanya nanti .

5 - Komuniti
 Untuk menambahkan kenalan dan bertukar - tukar pendapat , you all bolehlah menyertai mana - mana komuniti dan kelab yang sedang aktif di kawasan sekitar you all atau di seluruh Malaysia . Sekarang kan dah banyak kelab - kelab seperti kelab peminat artis Korea , kelab basikal Fixie , kelab peminat artis tempatan dan sebagainya . You all pilihlah mengikut minat .

6 - Youtube Superstar
 You all mungkin mempunyai bakat menyanyi , berlakon atau bermain alat muzik . Rugi kalau disimpan saja bakat itu . Apa kata kalau you all berlatih secukupnya kemudian rakam dan masukkan ke dalam akaun Youtube you all . Untung - untung boleh popular . Atau untuk lebih menarik , buat sebuah group bersama kengkawan dan cipta beberapa drama pendek dan rakamkannya . Selain berseronok , you all turut berfikir secara kreatif .

7 - Permainan bersama kengkawan
 Ajak kengkawan datang ke rumah dan main permainan seperti Sahibba , Saidina atau Jutaria bersama - sama . Pasti terhibur dan terisi masa lapang . Ia juga mampu membuka minda selain mengasah bakat dalam bidang pengurusan harta .

8 - Surprise !
 Berikan kejutan kepada orang - orang terdekat seperti family atau sahabat . Antaranya you all boleh buat mixtape dengan mengumpulkan lagu - lagu kegemaran si penerima ke dalam satu CD . Lepas tu , hiaskan bekasnya dan bungkus cantik - cantik . Pasti si penerima akan teruja .

9 - Kuasai bahasa kedua
 Cuti panjang adalah peluang untuk mempertingkatkan penguasaan dalam sesuatu bidang atau belajar sesuatu yang baru . Cuba you all berpakat dengan family atau kengkawan menggunakan bahasa kedua seperti Bahasa Inggeris sepenuhnya dalam masa sehari . Mungkin agak susah , tapi cubalah . Pasti berbaloi kerana dari situ you all boleh tahu di mana tahap penguasaan you all dan memperbaikinya .

10 - Peralatan sekolah unik
 Buat sesuatu yang unik dengan perlatan sekolah you all . Sebagai contoh , beg dan kotak pensil . Hiasinya dengan sulaman atau perhiasan - perhiasan yang memukau .

11 - Scrapbook
 Scrapbook adalah perakam memori yang sangat baik dan semakin lama disimpan , maka semakin tinggilah nilai nostalgianya . Cari kembali foto - foto kenangan you all bercuti bersama famili sebelum nie dan tuliskan caption di setiap foto . Hias secantiknya dan tunjukkan kepada family .

12 - Hias bilik
 Mungkin you all dah bosan dengan suasana bilik tidur sebelum nie . Sekarang adalah masa yang sesuai untuk mengubahnya menjadi istana idaman . You all boleh menampal wallpaper dan poster artis kegemaran , menyusun atur semula perabot agar bilik nampak lebih luas , atau mengemas barang - barang yang tidak digunakan diletakkan di tempat lain .

13 - Sertai kursus
 Cari info mengenai kursus - kursus yang bermanfaat dan sertai . Sebagai contoh , you all boleh mengambil kursus mekap , kelas komputer , atau kelas menjahit . Faedahnya adalah ilmu dan kenalan akan semakin bertambah .

14 - Bersenam dan bersukan
 Disebabkan komitmen dan kekangan masa sewaktu bersekolah , you all jarang bersenam dan mengambil bahagian dalam sebarang sukan . Apa kata sewaktu cuti sekolah nie you all ajak kengkawan berjogging atau berbasika sekitar taman . Boleh keluar peluh dan sihatkan badan . You all juga boleh main badminton , berenang atau menyertai senamrobik .

15 - Ziarah
 Ambil sedikit masa untuk menziarahi rumah kengkawan , saudara mara atau nenek dan atuk . Mereka pun pasti rindukan you all .

No comments:

Post a Comment