Sunday, 9 September 2012

♥ Misi Mencari Cinta Sejati . .

Ada beribu cara mendapatkan cinta , namun hanya sedikit yang menemui cinta sejati . Tidak semua orang beruntung , malah telah ramai yang kecewa dan gagal kerana CINTA .

Wajah yang elok dan duit yang bertimbun langsung tidak menjamin cinta sejati . Malahan, perkara - perkara tersebutlah yang selalu menjadi punca keretakan hubungan . Jadi you all jangan terus bingung memikirkan soal cinta sejati nie.

Langkah pertama :

KOMITMEN
  Memang benar cinta itu indah, lebih-lebih lagi di awalannya . Tapi, tiada siapa pun yang menjangkakan sad ending , kan ? Tapi, kalau sudah bukan jodoh, tiada apa yang mampu menghalang perhubungan daripada menemui jalan buntu. Jadi, untuk memastikan dia adalah 'orang terakhir' yang you all cintai, komitmen harus diletakkan paling atas . Komitmen nie boleh diertikan juga sebagai keterikatan . Lakukan apa sahaja yang boleh agar hubungan you all dan dia sentiasa terikat kerana apabila hubungan semakin terikat, maka semakin tinggilah komitmen . Sebagai contoh, you all sentiasa bersama dan membantu dalam setiap masa sulitnya .You all juga sudah beberapa kali membawanya berjumpa parents you all di samping sering berjumpa parents-nya . Ingat, perkara-perkara beginilah yang akan menjadi pelaburan dalam percintaan you all .  :)

Langkah Kedua :

PENGERTIAN
  Saat ditanya tentang ciri-ciri pasangan pilihan, yang pastinya salah satunya adalah pengertian . Walaupun klise, namun itulah sebenarnya kunci kebahagiaan setiap pasangan di dunia .Macam mana nak cinta sehidup semati kalau dia tak boleh mengerti you all dan sebaliknya ? Setiap hubungan pasti akan melalui fasa di mana kedua pasangan mulai bosan dan sering bertengkar kerana hal remeh - temeh . Setiap kali datang emosi untuk meledak , tahan dahulu dan cuba pendekatan - pendekatan berikut :

a) Kata - kata Penenang
Tarik nafas sedalamnya dan cuba lontarkan kata - kata seperti "Baiklah , I faham maksud you" , atau "I pun rasa macamtu juga . So you rasa apa yang kita nak buat ?"

b) Body Language
Elakkan bahasa tubuh yang 'memprovoknya' seperti memeluk tubuh , menghadap ke arah lain dan menunding jari .

c) Cari Titik Masalah
Daripada you all bertengkar tanpa penyudah , lebih baik memanfaatkan masa yang ada dengan mencari titik masalah . Cuba lihat adakah perkara tersebut pertama kali berlaku atau terkumpul daripada beberapa peristiwa sebelum nie .

d) Mengaku Salah
Setelah meluahkan perasaan masing - masing dan mengenal pasti masalah , adalah lebih baik you all memberanikan diri untuk meminta maaf dan mengajak pasangan bertenang dan memikirkan penyelesaiannya bersama - sama .

Langkah Ketiga :

TOLAK ANSUR
Bila wujudnya komitmen dan pengertian , pasti akan ada tolak ansur . Tolak ansur bukanlah bermakna you all harus selalu mengalah dengan kehendaknya tetapi menerima ketidaksempurnaan pasangan dan pasangan dan sanggup berubah demi kebaikan bersama . Misalnya , takkanlah dia sanggup melupakan hobinya bermain futsal setiap minggu demi you all ? Kalau dia sanggup berhenti merokok demi kebaikan bersama , itu barulah tolak ansur yang terbaik . 

10 Ciri Hubungan Sihat !
Benar - benar mencintai antara satu sama lain .
Mempercayai pasangan .
Sentiasa jadi diri sendiri bila bersamanya .
Bersikap terbuka dan mendengar setiap keluhannya .
Bebas menyuarakan pendapat masing - masing .
Masih boleh bergembira tanpa dia di sisi .
Tidak bersikap kasar .
Punya sedikit persamaan .
Tidak mengkritik pasangan .
Dapat menerima bahawa dalam percintaan pasti ada pasang dan surutnya . Bila berhadapan dengan masalah , you all tidak terus moody dan berfikir dunia sudah berakhir .

No comments:

Post a Comment